Men i all verden, hva skjer??
På aftenposten.no var denne kronikken å lese: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3344997.ece.
Meninger om mangt, er ikke det et klokkeklart kjennetegn på at man er enten politiker eller lærer? Og takk for at det er så mange som har gjennomgått en eller annen form for pedagogisk utdanning, det gir jo debatten et mer spennende preg.
Jeg er ingen eier av sannheten. Jeg vet ikke hva som er riktigst. Jeg vet bare at denne kronikken traff en "sinnaknapp" hos meg.
Punktene 1 -3, joda, her opplever jeg at forfatteren er inne på fornuftige tanker som jeg både kan gjenkjenne, og som absolutt bør løftes frem.
Punkt 4, her gikk den første varsellampen av hos meg.
Prosjektarbeid er komplisert, men er det ikke bra at elever får en smakebit av komplekse og sammensatte arbeidsformer også? Kan det ikke ligge læring i dette?
Punktene 5 og 6, pulsen senker seg og jeg er igjen inne på tanken om at forfatteren bare hadde et feilskjær på glattisen.
Punkt 7 og 8, da erklærer jeg krig!!
Er det ikke nettopp denne typen uttalelser som kan få allmennheten til å gå til frontalangrep på skolen, lærere og den mangelende forståelse av hva IKT er og kan brukes til?
Joda, IKT har sine klare begrensninger. Hvis IKT, her pc'er, brukes uten en pedagogisk tanke, vil selvfølgelig forfatteren kunne få rett. Om det er slik at elever har et avhengighetsforhold til sin pc og skolen har en ukritisk bruk av pc'er, vil det selvfølgelig være både ødeleggende og forstyrrende å ha pc'er i klasserommet.
Det er ikke det samme å ha en pc på pulten som å ha en bok liggende der.
Det er lettere å la seg distrahere.
Kanskje burde undervisningen legges opp på en annen måte?
Når hadde man sist en refleksjon og diskusjon rundt læring og synet på læring?
Burde man som lærer "ta kontroll" over læringssituasjonen og si at mens jeg snakker skal fokus være mot meg? Er det feil da?
Kan man legge opp til klarer læringsaktiviteter hvor pc og andre digitale verktøy faktisk medfører en merverdig?
IKT og pc er ikke alltid riktig, men en uttrykt holdning om å ønske mindre bruk av pc, digitale verktøy og klare restriksjoner på hva elevene skal ha tilgang til, det hadde jeg håpet tilhørte fortiden og regimer vi ikke ønsker å sammenlikne oss med.
Jeg håper, av hele mitt hjerte, at holdningen til IKT, pc, digitale ferdigheter, bruk det begrepet du ønsker, som fremkommer i denne kronikken, ikke er den rådende i norsk skole.
Punktene 8 - 12, bryr jeg meg ikke om...
Jeg er jo i krig!
torsdag 29. oktober 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Hei Henning!
SvarSlettDa går vi til krig! Dette er uttalelser som finnes på mange skoler, også blant utdannede pedagoger, blant foreldre, og skoleledere.
Vi har en jobb å gjøre - en krig å føre!
For et HERLIG engasjement, Henning!!! Med slike krigere som deg (og andre på dette kurset!), vinner vi helt sikkert krigen, selv om vi taper noen slag under veis. Og det foregår tross alt mye kreativt utviklingsarbeid i regi av ihuga ildsjeler rundt omkring. Se for eksempel Elever på banen-prosjektet på Byåsen vgs. du finner det på heimesida deres. Vi får lage gode allianser, og aldri gi oss.
SvarSlett